:

6 grudnia 2013

Poradnik


Witajcie! z tej strony znowu MissRihanna1902 ;) Mam nadzieję, że mój styl pisania Wam się nie przejadł i dalej będziecie z chęcią czytali artykuły. Powstała nowa inicjatywa, dzięki której razem z Lilianą będziemy prowadziły dla Was poradnik graficzny w programie Photoshop(!). Dlaczego nie Gimp? A no dlatego, że żadna z nas w Gimpie grafik nie wykonuje. Nie wiem ilu z Was posiada PS, wiem za to, że zakup legalnej wersji programu to spory wydatek. (Ja miałam wiele szczęścia i swój program znalazłam na targowisku za kilka złotych :P nikogo nie namawiam do korzystania z nielegalnych wersji^^) Toteż mam pytanie:
Czy przydałby Wam się taki poradnik? Ilu z Was ma PS? Czy jest sens aby go prowadzić?

Na zachętkę przygotowałam dla Was pierwszą część, w której wybiórczo omówimy podstawy obsługi i ogarniemy kilka przydatnych funkcji z całego przeogromnego zakresu możliwości tego programu.

Długo zastanawiałam się nad tym, co umieścić w pierwszej części poradnika i myślę, że najlepiej zacząć od samiuśkiego początku. Jeśli będziecie chcieli kontynuacji, to po uprzednim w miarę dobrym ogarnięciu obsługi programu, będziemy zajmować się po kolei różnymi technikami wykonywania skóry, biżuterii, włosów, ubrań, różnych faktur itp. Oczywiście ja też wielu rzeczy jeszcze nie wiem, postaram się podpytać trochę bardziej doświadczonych grafików, jeśli macie jakieś sugestie, pomysły i rady, to piszcie.

Przejdźmy nareszcie do konkretów. Dzisiaj jak już wspominałam, nauczymy się podstaw obsługi - graficząc banana XD nie jest zbyt trudny do wykonania, tak więc wyśmienicie się nadaje.

Gwoli ścisłości wersja programu, którą posiadam to Adobe Photoshop CS6 (nie wiem jak duże są różnice w porównaniu z innymi wersjami, mam nadzieję, że nie jest ich zbyt wiele) i aby program się uruchomił trzeba cierpliwie poczekać kilka minut.

Kiedy program nareszcie się uruchomi wybieramy Plik -> Nowy (przydatny skrót: Ctrl+N). 
Z innych przydatnych skrótów, których używam podczas pracy polecam Ctrl+O (Otwórz) i jeden z najczęściej używanych Ctrl+S (Zapisz). Chyba nikt z nas nie lubi jak wykonana praca idzie na marne, tak więc Ctrl+S, Ctrl+S i jeszcze raz Ctrl+S !!! ;)
Kiedy otworzy już nam się okno "Nowy" możemy ustalić rozmiar. Czasami podczas konkursów szerokość mamy już odgórnie podaną, czasami musimy pokombinować sami. Ja wybrałam 1040x620 myślę, że to taki optymalny rozmiar dla stardoll'owych nagłówków.
Jeśli kopiujemy zdjęcie, to wystarczy je wkleić i rozmiar automatycznie ustawi się taki sam jak wklejonego zdjęcia.
Na trybie kolorów jakoś specjalnie się nie znam, ale jeśli np. macie taki problem, że wkleiliście czarno-białe zdjęcie i chcecie je przerobić na kolorowe, a "nie działają" wam kolory, to prawdopodobnie dlatego, że automatycznie ustawiła się "Skala szarości", wystarczy ją wtedy zmienić na "RGB".
Kolejny krok: wklejamy obraz (skrót, który chyba wszyscy znamy: Ctrl+V).
Lupka znajduje się na dole, po lewej stronie w pasku narzędzi. Na górze po lewej możemy wybrać, czy obraz chcemy powiększyć, czy też pomniejszyć. Dodatkowo mamy takie opcje jak "Rzeczywista wielkość", "Do ekranu" itp., ale ja na przykład rzadko z nich korzystam.

Następny krok: dodajemy warstwę. Aby to zrobić wystarczy wejść w Warstwa -> Nowa -> Warstwa...
lub bardzo, bardzo przydatny skrót, z którego nagminnie korzystam Shift+Ctrl+N.
Wyskakuje nam okienko "Nowa warstwa", nadajemy jej nazwę i gotowe.

Jak widać po prawej stronie w zakładce "Warstwy" pojawiła się nasza nowo dodana warstwa "bananek". Poza nią mamy jeszcze "Warstwa1", czyli nasze uprzednio wklejone zdjęcie. Warstwy możemy swobodnie przemieszczać, klikając na nie i przeciągając w odpowiednie miejsca. Po lewej stronie od nazw i miniaturek naszych warstw mamy oko, czyli widoczność. Wystarczy na nie kliknąć, aby warstwa stała się niewidoczna, a po ponownym kliknięciu z powrotem stała się widoczna.
Kolejny krok: wykonanie zaznaczenia. Po prawej stronie w pasku mamy różne rodzaje narzędzi do zaznaczania m.i. "Lasso", dzięki któremu możemy swobodnie "od myszki" odrysować kształt, "Lasso wielokątne", z którego najczęściej korzystam i "Lasso magnetyczne", które (dla mnie) jest raczej mało przydatne. Tak więc wybieramy "Lasso wielokątne" i staramy się jak najdokładniej odwzorować kształt banana.

Jak widać bananek jest już zaznaczony. Następnym krokiem jest pobranie koloru. Wybieramy kroplomierz z paska narzędzi a następnie pobieramy kolor. 

Potem wypełniamy zaznaczenie, wybierając garnuszek z paska narzędzi po lewej stronie i klikając w zaznaczony obszar. Pamiętajmy aby zrobić to na odpowiedniej warstwie - w tym wypadku "bananek"!! Jak widać banan ładnie się zamalował, a na miniaturka obok nazwy warstwy się zaktualizowała.

Dodajemy kolejną warstwę, tak jak poprzednio, wykonujemy zaznaczenie, pobieramy kolor i zamalowujemy zaznaczony obszar. Kolejnym przydatnym narzędziem jest "Rozmywanie" oznaczone jako kropelka po lewej stronie w pasku narzędzi. Kiedy na nie klikniemy, to na górze w pasku będziemy mogli  wybrać jego rozmiar i wielkość, a trochę bardziej na prawo intensywność. Dobieramy je w zależności od potrzeb i rozmazujemy.

Jak widać rozmazałam trochę paski pośrodku banana. Kolor był zbyt intensywny, aby zmniejszyć widoczność poszczególnych warstw, wystarczy zmniejszyć ich "krycie". W tym celu musimy wybrać warstwę, w której chcemy zmniejszyć krycie, a potem klikamy na okienko z 100% i zmniejszamy wartość za pomocą wyświetlonej miarki.

Dodajemy kolejne warstwy. Im więcej precyzyjnych i dobrych warstw, tym lepsza i bardziej dopracowana jest nasza grafika. Do drobnych zaznaczeń zazwyczaj używam zwykłego "Lassa" maksymalnie powiększając obraz i "odręcznie" rysując w tym wypadku drobne plamki.

Tutaj mamy kilka etapów dodawania warstw. Wszystko jest zrobione analogicznie do poprzednio opisanych kroków, czyli dodajemy warstwę, wykonujemy zaznaczenie, pobieramy kolor, wypełniamy zaznaczenie i ustalamy krycie.

Teraz kiedy bananek jest już gotowy postaramy się wykonać dla niego jakieś tło. W tym celu dodajemy nową warstwę "tło" za pomocą "zaznaczenia prostokątnego" i zaznaczamy cały obszar. Potem zamalowujemy garnuszkiem np. na biało. Jeśli jest taka potrzeba to przeciągamy warstwę "tło" na sam dół listy naszych warstw.

Dla urozmaicenia naszego (jakże kreatywnego) tła wykonamy kolorowe kółeczka. Aby to zrobić dodajemy nową warstwę, wybieramy "zaznaczenie eliptyczne" i wtedy w pasku na górze wyświetlą się bardzo przydatne opcje, dzięki którym możemy zaznaczać obszary pojedynczo(podstawa), łącząc je ze sobą(bardzo przydatne), odejmując niepotrzebne zaznaczenia(przydaje się do poprawiania, kiedy coś schrzanimy), bądź też zaznaczać tylko części wspólne(niepotrzebne, nie używam). W tym wypadku wybieramy opcję nr 2 i rysujemy kółeczka, które następnie zamalowujemy i zmniejszamy ich krycie (jeśli zajdzie taka potrzeba). Ja wykonałam trzy warstwy w trzech różnych kolorach.

Teraz wykonamy cień pod naszego bananka. Aby to zrobić użyjemy pędzla, który, jak nietrudno się domyślić, znajduje się po lewej stronie w pasku narzędzi. Klikamy na pędzel, dzięki czemu w pasku na górze mamy dla niego dodatkowe opcje. Ustawiamy rozmiar i kształt. Jak widać wybór pędzli jest bardzo duży, a ponadto jest możliwość ściągnięcia i zainstalowania dodatkowych pędzli z internetu. Wybieramy pierwszą opcję, dość duży rozmiar i rysujemy wielką rozmazaną kropę (rzecz jasna na nowej warstwie).

Aby dobrze dopasować cień wykonamy przekształcenie. Narzędzie do tego celu znajduje się w lewym górnym rogu. Klikamy na nie, a wtedy na górze pojawia się pasek w dodatkowymi opcjami. Przekształcamy naszą kropę w zależności od potrzeb - spłaszczamy, przekręcamy, a na koniec zatwierdzamy zmianę. Jeśli chcemy aby przekształcany element zachował swoje proporcje to klikamy w "odwróconą ósemkę" pomiędzy szerokością, a wysokością w pasku na górze. W naszym wypadku chcemy spłaszczyć kropkę, tak więc nie potrzebujemy tej opcji.

 Kolejnym krokiem będzie scalenie bananka. Aby to zrobić w szybki sposób wyłączamy niepotrzebne warstwy, tak aby został tylko sam banan. Następnie klikamy prawym przyciskiem myszki na dowolnie wybraną przez nas widoczną warstwę i wybieramy "Scal widoczne". Można też scalać poszczególne warstwy po kolei (z góry na dół) opcją "Scal w dół", ale trwa to dłużej.

Jako, że chcę uzyskać efekt tak jakby "lustrzanego odbicia" muszę skopiować bananka. Aby to zrobić zaznaczamy obszar na którym znajduje się nasz owoc (pamiętając przy kopiowaniu, aby po prawej stronie była wybrana warstwa na której go scaliliśmy). Teraz tylko Ctrl+CCtrl+V i gotowe.

Następnym krokiem będzie przekształcenie naszej kopii. Możemy to zrobić narzędziem "Przesunięcie" znajdującym się w prawym, górnym rogu - tak jak poprzednio, kiedy przekształcaliśmy cień. Alternatywną opcją jest skorzystanie z Edycja -> Przekształć -> Odbij w pionie. W zależności od potrzeb mamy też inne opcje takie jak "Odbij w poziomie", "Obróć 180°", "Obróć 90° w prawo", "Pochyl", "Zniekształć" itd.

Po wykonaniu odbicia w pionie, dopasowujemy naszą kopię za pomocą narzędzia "Przesunięcie", a następnie zmniejszamy krycie.

Dla urozmaicenia dodamy napis. Narzędzie do dodawania tekstu znajdziemy tradycyjnie po lewej stronie w pasku narzędzi oznaczone literką "T". Kolejno zaznaczamy pole tekstowe i wpisujemy dowolny tekst.

Kiedy już wpiszemy nasz tekst, czas zająć się jego edycją. W pasku na górze mamy podstawowe opcje. Ustalamy rozmiar i kolor tekstu według naszego gustu. Możemy wybrać font, których jest bardzo wiele, a dodatkowo mamy możliwość ściągnięcia i zainstalowania nowych czcionek z internetu.

Jeśli chcemy jeszcze bardziej podrasować nasz napis, to klikamy prawym przyciskiem myszy w warstwę z napisem (powinna automatycznie nazwać się tak samo jak wpisany przez nas tekst) i wybieramy "Opcje mieszania".

Wyskakuje okienko "Styl warstwy" w którym po lewej stronie mamy wiele bajerów. Wybierając dany efekt z lewej strony, po prawej pojawia się do niego więcej opcji. Zachęcam to pobawienia się nimi, bo można uzyskać bardzo fajne efekty. Ja wybrałam "Faza i płaskorzeźba", "Blask zewnętrzny" i biały "Cień".

Nareszcie skończyliśmy. Teraz pozostaje nam już tylko zapisanie dokumentu w odpowiednim formacie. Wchodzimy w Plik -> Zapisz jako... Po wyskoczeniu okienka wpisujemy nazwę pliku i wybieramy format .PNG Pamiętajcie, że jeśli chcecie zachować dobrą jakość obrazu to należy wybierać .PNG, do wykonywania teł przydaje się format .JPEG ze względu na mały rozmiar, ale otrzymany obraz jest niestety w gorszej jakości.

Oto nasz końcowy efekt :)

Co myślicie o poradniku? Czy porady są dla Was przydatne? Czy też, wiedzieliście już o nich i oczekujecie czegoś więcej? ;D Czekam na opinie.
+ odsyłam do pytań zadanych na samym początku artykułu

25 komentarzy:

  1. Nie korzystam z PS , ale wydaje mi się, że Ci, którzy korzystają z Gimpa (np. ja xD) to też mogą się z tych poradników czegoś nauczyć ;D A tak wgl. to najbardziej przydałby się chyba poradnik jak robić włosy, biżuterię itp. xD

    Nati_Avril11

    OdpowiedzUsuń
  2. Zgadzam się z Nati_Avril11
    Ja także nie korzystam z Ps mam Gimpa, właśnie najbardziej mam problemy ze szczegółami i włosami :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Zgadzam się z moimi poprzedniczkami XD
    Poradnik świetny, bardzo pomocny, ale wg mnie opisałaś to, co wszyscy już znamy, lepiej od razu przejść do konkretów. xD

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ta część była robiona z myślą o tych najbardziej początkujących, w następnych zabierzemy się za konkrety ;)

      Usuń
  4. Mi poradnik bardzo się podoba i po raz kolejny się nie zawiodłam na tobie :*
    Pomimo tego, że wiele początkujących osób ma Gimpa to myślę, że ten poradnik jest i tak pomocny i można z niego wiele wynieść. Jak dla mnie to jest wszystko tutaj ładnie pokazane oraz prosto wytłumaczone. Najważniejsze rzeczy są. Trudno znaleźć grafika który mógłby udzielać spokojnie rad na taki temat i robił w gimpie. Dążę ciągle do tego, aby ukazywały się dwie wersje poradnika czyli w Gimpie i Ps.

    Ach ja się zachwycam programem i jego możliwościami. Niestety mi pozostaje tylko mój gimpek haha

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. zgadzam się z tobą :)

      Usuń
    2. Marysia, ty gimpujesz? o.o
      Myślałam, że też masz PS'a.

      Usuń
    3. Tak mam ps, tableta graficznego i monitor na całą ścianę. yych sory to nie sen haha
      Nie, nie mam ciągle ubieram, i jak już uzbieram to i tak kupuję coś innego.

      Usuń
    4. Też myślałam, że masz PS ;o Jak możesz robić takie cudne grafiki w Gimpie?! ^^ Naucz mnie! ;D

      Usuń
    5. Mówisz o mnie? haha pomyliłaś pewnie osoby,Nie robię nic co cudne xd

      Usuń
    6. A to, to co jest? :P http://pl.tinypic.com/view.php?pic=23idpxu&s=5#.UqHL1idS7Fx

      Usuń
    7. Nie bądź taka skromna ;)

      Usuń
  5. CS6 za kilka złotych? Muszę się wybrać na to targowisko. W szkole korzystaliśmy z tej wersji i nie zauważyłam większych różnic (moja to stara, ale jara 3). Myślę, że to świetny pomysł i mimo, że nie dowiedziałam się na razie nic nowego, to czekam na kolejne części ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do pewnego czasu (dopóki nie zaczęto pisać kto ma jaki program)na serio żyłam w zakłamaniu. Byłam święcie przekonana, że Ps. robi tylko Aga, ty i Migo. Serio dziwnie się czuję kiedy wiem, że większość praktycznie ma ps. Tyle lat w zakłamaniu haha

      Usuń
    2. a może by ktoś swojego ps.a udostępnił innym? na jakim czymś, gdzie można by pobrać ( ale bezpiecznie ).

      Usuń
    3. w sumie to była raczej giełda, handel obnośny, a mówiąc bez owijania w bawełnę "koleś" chodził z kartonowym pudłem, w którym miał różne płyty XD z ciekawości zajrzałam i patrzę, a tam PS!! i w dodatku CS6, własnym oczom nie mogłam uwierzyć, tyle wygrać :> z chęcią się podzielę, jeśli uda mi się to wszystko zgrać na jakiś sprawdzony serwis (rozmiar to 1.79GB).

      Usuń
    4. @Lid: myślę, że takiego graficznego wyjadacza jak Ty raczej ciężko będzie czymś nowym zaskoczyć ;)

      Usuń
    5. Będzie się działo XD Tylko czekać :D

      Usuń
    6. @Nivra też pomyślałam o tym samym. Lid to raczej może pokazywać nam coś nowego :D

      Usuń
    7. Heh, mój poradnik się ciągnie od 2 lat, wciąż coś mi wypada i nie mogę go porządnie rozkręcić :c

      Usuń
  6. A ile kosztuje photoshop? ;p
    Świetny poradnik ;3

    OdpowiedzUsuń
  7. Przydałoby się coś takiego i jest sens :D Nie mam ps`a (miałem wersję testową). Poradnik w sam raz dla grafików, sam nie ogarniałem psa. Chcem więcej :D

    OdpowiedzUsuń
  8. Świetny poradnik :3 Dzięki Tobie w końcu ogarniam ps ;) Chyba nadszedł czas, abym nauczyła się graficzyć :D
    Nie mogę się doczekać następnych części.

    OdpowiedzUsuń

Tutaj śmiało możesz wyrazić swoją opinię. Będzie mi niezmiernie miło ;)